Najväčším bohatstvom je zdravie a to, ako sa stravujeme, nepochybne ovplyvňuje stav nášho tela a mysle. Možno si často hovoríte, že by ste chceli žiť pokojnejšie, ale každodenný zhon vás obmedzuje, a tak predsavzatia rýchlo berú za svoje. Nevzdávajte sa!

Stravovať sa zdravo je vlastne celkom jednoduché – stačí dodržiavať niekoľko tipov a budete plní energie a optimizmu. S praktickými spotrebičmi Gorenje Vitaway, u ktorých je zdravie na prvom mieste, je cesta k vhodnému stravovaniu ešte rýchlejšia a jednoduchšia – v skutočnosti „SA TO” urobí, pretože sa o to postará niekto iný. Presne tak, ako ste vždy chceli.

 

1. Miestne. Zdravé

Za zdravým jedlom nemusíte chodiť ďaleko. Práve naopak, väčšina zdravých potravín je na dosah – v domácej záhrade, v blízkom lese, na susednej farme. Aj v našom prostredí sa nachádza množstvo “superpotravín”, ktoré sa oplatí zaradiť do svojho jedálnička. Napríklad čučoriedky alebo paradajky sú bohatou zásobárňou mnohých vitamínov a minerálov; ľanové semienka dodajú vášmu telu obrovské množstvo bielkovín, minerálov a vlákniny a navyše potrebné omega-3 mastné kyseliny.

2. Jednoduché. Farebné

Namiesto počítania kalórií sa zamerajte na to, aby boli vaše jedlá pestré, rozmanité, pripravené z miestnych surovín a čo najčerstvejšie. Kulinárske kombinácie, ktoré sú pastvou pre oči, si vychutnáte s väčším pôžitkom a vášmu telu budú viac prospievať.

3. Čerstvé. Menej tepelného spracovania

Menej tepelne upravené potraviny sú čerstvejšie a zdravšie. Varenie, pečenie a vyprážanie zničí väčšinu dobrých látok, ktoré čerstvé potraviny obsahujú. Namiesto zdĺhavého varenia si preto vymixujte nátierku z čerstvej zeleniny, pripravte si tanier čerstvo nakrájaného ovocia alebo sviežu šťavu z čerstvého ovocia.

4. Šťavy sú pre telo lepšie ako nakrájané kúsky ovocia a zeleniny

Z čerstvých ovocných štiav a smoothies vaše telo získa nielen množstvo živín a vitamínov, ale aj rýchle sacharidy a čistú energiu. Rozmixované ovocie a zelenina sú ľahšie stráviteľné. Šťavy a ovocné smoothies preto zaťažujú organizmus menej ako nakrájané ovocie a zelenina. Nielen to, ale telo dokáže rýchlo absorbovať potrebné látky z potravín v rozmixovanej forme a nasýtiť bunky.

5. Plné energie. Plné zdravých tukov

Dnes vieme, že to, čo nám naozaj škodí, sú nasýtené mastné kyseliny v živočíšnych tukoch a vo varených tukoch v smažených a grilovaných jedlách.

Na druhej strane zdravé, t. j. nenasýtené tuky sú nevyhnutné pre správne fungovanie ľudského tela a dobrou správou je, že nemajú tendenciu ukladať sa do tukových zásob. Omega-9 mastné kyseliny sa nachádzajú v arašidoch, lieskových orieškoch, makadamových orechoch a mandliach. Omega-3 mastné kyseliny sú obsiahnuté v ľanových a horčičných semenách, vlašských orechoch, sóji a morských rybách. Omega-6 mastné kyseliny sa nachádzajú v slnečnicových, tekvicových, sezamových, kukuričných a konopných semenách. Orechy a semená si môžete doma ľahko a pohodlne pomlieť a použiť ich do zdravých jedál, ako je napríklad pikantný hummus alebo sójová nátierka.

6. Striedmosť. Vyváženosť

Najlepšie je rozdeliť si denný príjem potravy do piatich vyvážených porcií. Zabránite tak únave a výkyvom hladiny cukru v krvi, ako aj nutkaniu zjesť všetko, čo je po ruke. Tým, že budete jesť malé, ale časté porcie, prijmete len také množstvo živín, ktoré vaše telo dokáže využiť.

7. V správnom poradí

Hoci do svojho jedálnička každý deň zaradíte čerstvé ovocie a zeleninu, konzumácia potravín v nesprávnom poradí zaťažuje organizmus. Ovocie a zelenina sú oveľa ľahšie stráviteľné ako napríklad mäso. Preto by ste ich mali jesť pred veľkým jedlom a nikdy nie po ňom. Ešte lepšie je, keď jablko alebo banán jete ako desiatu.

8. Správne množstvo

Ak držíte špeciálne diéty alebo sa vyhýbate určitým druhom potravín, uistite sa, že dodáte svojmu telu všetko, čo potrebuje. Mäso alebo živočíšne bielkoviny ľahko nahradíte rastlinnými bielkovinami zo strukovín, obilnín, orechov a semien.

9. Dostatok vody

Pitie dostatočného množstva čistej vody je pre správne fungovanie vášho tela rovnako dôležité ako zdravá strava. Únava, vyčerpanie a bolesti hlavy môžu byť spôsobené nesprávnym pitným režimom.

10. Dostatok času

Keď počas každého dňa zažívate veľa stresových situácií, mali by ste si pri jedle užívať pokoj a ticho. Nejedzte postojačky alebo počas chôdze a pri jedle sa neponáhľajte, pretože rýchlo zjedené a nedostatočne požuté jedlo zaťažuje váš organizmus bez ohľadu na to, koľko prospešných látok pokrm obsahuje. Neponáhľajte sa, jedzte s chuťou a jedlo si vychutnávajte.

Praktický mixér a smoothie maker Gorenje BN1200AL

Mixér a smoothie maker v jednom Gorenje BN1200AL sa hodí do každej domácnosti, kde sa žije zdravo a aktívne. Vďaka výkonnému 1200W motoru a špeciálnemu extrakčnému nožu so šiestimi čepeľami zvládne aj tie najťažšie úlohy: drvenie ľadu, sekanie tvrdších byliniek, orechov, kávových zŕn alebo jadier zeleniny. S rýchlosťou až 20 000 otáčok za minútu je predurčený aj na výrobu hodvábnych smoothies. Z ovocia a zeleniny dokáže získať obrovské množstvo živín, a to je to najlepšie, čo môžete urobiť pre svoje zdravie. Prístroj sa dodáva aj s prídavnou 0,5-litrovou nádobou s niekoľkými typmi uzáverov, takže si smoothie môžete vziať so sebou do práce, do posilňovne alebo na prechádzku. Mixér má pogumované nožičky; preto sa pri práci ani nepohne. Po skončení jednoducho naviniete kábel do drážky, aby vám kábel pri uložení spotrebiča neprekážal. Pomocník, s ktorým “SA TO” urobí, stojí 92,90 EUR.

 

Viac informácií: sk.gorenje.com

Súvisiace príspevky